Del dette!
◄  MASSASJE

Idrettsmassasje  

Idrettsmassasje eller sportsmassasje er en spesifikk massasjebehandling som har til hensikt å forebygge mot skade og å øke kroppens prestasjonsevne.

Behandlingen er mer spesifikk og ofte kraftigere enn klassisk massasje.

Idrettsmassasje egner seg for alt fra toppidrettsutøvere til vanlige mosjonister.


Hvorfor idrettsmassasje? 

Idrettsmassasje / sportsmassasje er en målrettet og spesifikk massasjebehandling. Toppidrettsutøvere får gjerne behandling daglig og har derfor ansatt massasjeterapeuter på heltid. Idrettsmassasje er derimot ikke bare forbeholdt toppidrettsutøvere, men kan være nyttig også for mosjonister som trener i helgene eller bare et par ganger i måneden.

Hensiktene med sportsmassasje er flere:

  • Forebygge mot skade. Gjennom massasje og tøyeøvelser økes muskulaturens bevegelsesutslag og risikoen for skader kan reduseres.
  • Behandle allerede eksisterende skade. Idrettsmassasje kan bidra til å øke blodsirkulasjonen og fremskynde fjerning av blod og avfallsprodukter som oppstår i forbindelse med skade. I tillegg kan behandlingen bidra til å redusere utvikling av arrvev.
  • Fremskynde restitusjon. Ved å stimulere til økt sirkulasjon og lymfedrenasje kan behandlingen redusere restitusjonstiden og bidra til at muskulaturen er klar for neste belastning tidligere.
  • Øke prestasjonsevnen. Massasje før konkurranse og trening kan stimulere muskulatur og nervebaner og klargjøre kroppen til å prestere.

Behandlingen kan være nyttig ved allerede eksisterende skader, smerter og plager. Vanlige tilstander hvor idrettsmassasje kan fremskynde tilheling og redusere symptomene er ved:

  • Muskelkramper
  • Senesmerter og senebetennelser (som tennisalbue, musearm og runners knee)
  • Hodepine og svimmelhet
  • Øresus
  • Kjevesmerter
  • Stivhet og stølhet i muskulaturen
  • Nakkeplager

Hvordan foregår idrettsmassasje? 

Før behandlingen vil du ha en samtale med massasjeterapeuten om hvilke ønsker og forventninger du har til behanldingen. Dere kan da sammen finne ut hvilke ønsker du har og hvilke deler av kroppen som skal fokuseres på under behandlingen. Dette er sentralt ved enhver form for massasje, men gjelder spesielt ved idrettsmassasje siden den er mer spesifikt rettet enn andre massasjeformer.

Terapeuten vil benytte ulike teknikker avhengig av dine ønsker og plager, og avhengig av hvilke muskelgrupper som skal behandles. Massasjegrepene vil ofte være mye de samme som ved klassisk massasje, men terapeuten vil gjerne benytte større kraft og presisjon.

Vanlige teknikker ved idrettsmassasje er:

  • Triggerpunktmassasje
  • Tverrmassasje
  • Tøyeøvelser
  • Akupressur (akupunktur uten nåler)
  • Restitusjonsmassasje
  • Bindevevsmassasje

Antall behandlinger 

Viktige mål med idrettsmassasje er å forebygge skade og å fremme restitusjon. For å oppnå dette kreves jenvlige behandlinger. Dersom du først og fremst ønsker behandling for stiv muskulatur kan en eller noen få behandlinger derimot være tilstrekkelig.